четвер, 1 грудня 2022 р.

 

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ШОСТКИНСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ»

 

 

 

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин

                                                                     

 

 

 

 Підготував вчитель біології

О.М. Дорошенко

викладач вищої категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

2022

 

 

Анотація

        Розробка створена відповідно до навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів з біології і екології 10-11 класів. У розробці розглядаються такі питання, як поняття раціонального харчування, основні принципи раціонального харчування, енергетичний баланс, джоуль або калорія, основні правила раціонального харчування, тарілка здорового харчування.                                                                                                             Тема є складовою частиною теми «Обмін речовин і перетворення енергії»                                                                                                                         Мета: сформувати поняття про засади раціонального харчування; з'ясувати наслідки надмірного або недостатнього вживання білків, жирів та вуглеводів; проаналізувати свій добовий раціоні його відповідність критеріям раціонального харчування; навчити робити розрахунки власного основного обміну для складання збалансованого раціону; засвоїти основні принципи раціонального харчування: перший – відповідність хімічного складу харчових речовин фізіологічним потребам організму; другий – інгредієнти, які не синтезуються в організмі і тому є життєво необхідними; максимальна різноманітність їжі  - третій принцип раціонального харчування.                                    Завдання: формувати вміння використовувати різні джерела інформації, навчити учнів узагальнювати  і систематизувати знання, вирішувати проблемні ситуації, виконувати  завдання за зразком, розвивати пізнавальний інтерес.                                                                                                                                     На уроці були застосовані індивідуальні та групові форми роботи. Використані наступні методи: бесіда, розповідь, усні відповіді учнів, методи  вправа «Мікрофон», «Мозковий штурм», рухавка «Мисливці за їжею»,  метод «Рефлексія»,  вправа «Процедура незавершених речень»                                  Пропоновані матеріали можуть бути використані викладачами ПТНЗ і учителями загальноосвітніх шкіл на уроках біології і екології  під час дистанційного, змішаного навчання, а також очного навчання.

                                                                                                                                                                                                                                                     

 

Тема: «Раціональне харчування- це основа нормального обміну речовин»

Мета:                                                                                                                                  - навчальна: розпочати формувати поняття про раціональне харчування; ознайомити учнів з основними принципами раціонального харчування; повідомити, що таке енергетичний баланс; розповісти про поживні речовини відповідно калорійності; розглянути основні правила раціонального харчування; сформувати поняття про нестачу та надлишок поживних речовин;

- розвивальна: розвивати критичне мислення, пам’ять, уяву, навички самооцінки; формувати вміння аргументувати, знаходити причинно-наслідкові зв’язки, здатність діяти за заданим алгоритмом; сприяти розвитку професійного інтересу; розвивати суть правильного та раціонального харчування;

- виховна: виховувати інтерес до вивчення біології і екології; формувати культуру спілкування, наполегливість у досягненні мети; виховувати патріотизм, національну гідність, свідомість; вдосконалювати виховування ведення здорового способу життя;

Обладнання та матеріали: муляжі фруктів та овочів; наочні приклади круп; таблиці білки, вуглеводи та жири їх вміст у продуктах харчування та добова потреба організму.

Основні поняття і терміни: раціональне харчування; енергетичний баланс; джоуль та калорія; ожиріння.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань;                                                                             Міжпредметні звязки: медицина, гігієною та санітарією, хімією, фізіологією харчування.

Кухар. Кондитер. Адміністратор (господар) залу.

Хід уроку

            I. Організаційний момент уроку

  Урок  розпочинається привітанням викладача з учнями, перевіркою присутніх, психологічним налаштуванням учнів на спільну працю.

 На початку уроку викладач оголошує критерії оцінювання роботи учнів, кількість балів, що можуть отримати учні  за кожен вид навчальної діяльності. Оцінювання роботи учнів на уроці відбуватиметься методом спостереження. Викладач обрав для себе показники, які він відстежуватиме протягом заняття. Також обирає собі помічника, який буде фіксувати відповіді учнів. Якщо урок відбувається дистанційно, то викладач може використовувати різні додатки для онлайн-спілкування з учнями. При проведенні даного уроку організовує зустріч в додатку Google Meet. Проговорюються питання, про що можна писати в загальному чаті, а про що –  ні.

II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання        Кожен з нас завжди бажає один одному здоров’я, але не завжди турбуємось про своє здоров`я. Будь ласка поглянте на дошку і прочитайте епіграф нашого сьогоднішнього уроку ( записаний на дошці): «Ми живемо не для того щоб їсти, але  їмо для того щоб жити.» даний епіграф прямолінійно вказує на тему нашого уроку.                                                                                      Декілька разів один одному ми бажаємо «смачного», а чому так, мабудь над цим питанням ми не замислювались. На мої думку потрібно замислитися тому, що їжа-це основне джерело енергії та здоров`я людини і організму в цілому. Тож від певної їжі що потрапляє в наш організм залежить наш настрій життю, працювати та творити. А якщо не правильне харчування- це приводить наш організм до захворювань та нервових потрясінь.                                                                                                                  Викладач використовує метод «Мікрофон» 

·        Шановні учні, будь ласка назвіть одну страву, яка вам до смаку, та одну яка можливо вам не подобається?

·        На вашу думку, те що нам подобається, може бути корисним для організму людини та впливати на її здоров`я?

·        Яка різниця між корисними продуктами, що можна вживати кожен день та тих, які вживає людина час від часу?

Викладач проводить метод «Мозковий штурм»

·        Чому людина їсть, назвіть основні причини цього процесу?

·        Правильне або раціональне харчування в вашому розумінні це?

III. Мотивація навчальної діяльності

Щоб активізувати роботу учнів,  зацікавити їх, викладач   пропонує послухати вислів, що говорив Лукрецій філософ і поет давньоримський: «Якщо первісні люди часто гинули від не достатку їжі, то на сьогодні ми гинемо від її достатку...». Отже, щоб не було прикрих випадків зі здоровям люди, на сьогоднішньому уроці ми і розглянемо чи правильно ми харчуємося, чи вірно організовуєм режим нашого харчування та чи якісну і правильну їжу ми споживаємо.                                                                                                                                          Будь ласка записуємо тему нашого уроку: «Раціональне харчування –основа нормального обміну речовин»                                                                  Розповідь викладача підсилюється демонстрацією презентації (https://docs.google.com/presentation/d/175cI0HUTA_KfuoroU_NIO_MyeCcIyfTo/edit?usp=sharing&ouid=102115900238999394176&rtpof=true&sd=true)                                              

на всіх етапах уроку, що дає змогу учням більш швидше й глибше сприйняти нову інформацію та підвищити мотивацію опрацювання матеріалу. Перед учнями на екрані з’являється назва теми уроку та очікувані результати. Викладач оголошує тему, звертає увагу учнів на ключове поняття «Раціональне харчування»

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь викладача з елементами фронтальної бесіди.

Ознайомимось, що ж таке раціональне харчування? Можливо кожен із нас повинен ставити перед собою це питання на сьогоднішній день. Кожен учень дає тлумачення цьому поняття. Всі вони різні. Вислухавши учнів, їх думки разом із викладачем формулюють правильне твердження. Правильне логічне поняття записуємо у конспект робочого зошита.

Раціональне харчування ( від лат.ratio – розумний) – це повноцінне в кількісному та збалансоване в якісному відношенні харчування, що забезпечує нормальний ріст і розвиток організму, його високу працездатність, активне довголіття та стійкість до несприятливих чинників навколишнього середовища.

Таким чином, раціональне харчування - це розумне, розраховане забезпечення людини їжею.                                                                                       Процес харчування є пластичним і енергетичним складом обміну речовин в організмі людини. З поживними речовинами, а це білки, вуглеводи та жири, що знаходяться в їжі наш організм отримує відповідні матеріали будівельні для створення нових клітин і міжклітинних структур, що є складовою пластичного метаболізму. Енергія, яка акумульована в хімічних зв`язках цих речовин, поповнює організм людини енергетичними ресурсами. (розглянемо рис. 108 у підручнику на с. 97 ).

Викладач пропонує переглянути відеоролик. Та визначити основні рекомендації раціонального харчування (https://www.youtube.com/watch?v=_AmB5Z3GTbQ)

Ознайомившись із матеріалом раціональне харчування передбачає три основні принципи:

1) організм повинен бути забезпечений енергетичним балансом;

2) повне задоволення організму певними харчовими речовинами;

3) кожна людина повинна дотримуватись індивідуального режиму харчування.

Одним із головних аспектів раціонального харчування є його енергетичний баланс. Розглянемо дане поняття:

-         Що таке енергетичний баланс ?

 Енергетичний баланс харчового раціону- це певна кількість енергії, що надходить до організму з продуктами харчування, та енергією, що витрачається внаслідок діяльності організму. Внаслідок цього утворюється енергетична цінність або іншими словами калорійність органічних речовин. яка визначаються скільки енергії виділяється під час розщеплення одиниці маси. Джоуль або калорія (що відповідає 1 кал = 4,18 Дж) – і є одиницею вимірювання енергії. Під час вимірювання енергетичної цінності речовин, розраховують, скільки кілоджоулів або кілокарорій припадає на 1 г речовини.

 Поживна цінність (харчова) їжі визначається хімічним складом продуктів харчування. Поживні речовини, що є в харчових продуктах та їжі, діляться на 2 групи:

Калорійність їжі та енергетичну цінність рахують за кількістю поживних речовин у продуктах харчування, розраховується скільки кДж або ккал становить на 1 г речовини. Основні показники окиснення (розщеплення) певних речовин, а саме:

а) 1 г жирів виділяє 38,9 кДж;

б) 1 г білка виділяє 17,6 кДж;

в) 1 г вуглеводів вивільняє 17,6 кДж.

Підсумок із почутого є тим, що ми повинні пам`ятати, яка кількість жирів, вуглеводів та білків відповідати енергетичній цінності раціону харчування, тому, що на пряму впливає на витрати організму енергії і залежить від віку, способу життя, фізичного навантаження та професії.

Перші відомості про гігієну та правила раціонального харчування розробив Авіцена арабський лікар, який жив у XI столітті. І на сьогодні є актуальними, його поради щодо помірної кількості споживання їжі та різноманітності продуктів харчування.

Розглянемо правила раціонального харчування, що є основними на сьогодні:

1)    Добова потреба вуглеводів, білків та жирів, мінеральних речовин і вітамінів повинна бути в достатній кількості. 1-1,5 г/1 кг ваги тіла на добу повинен становити білок. 60% білка добової потреби повинен становити тваринний білок.

2)    Розрахунок жирів – це 0,8-1,0 г/1 кг ваги тіла на добу. 30-35% становити повинні рослинні жири, які використовуються в приготуванні їжі та салатів.

3)    Вуглеводи –це 3-3,5 г/ 1 кг ваги тіла на добу такий розрахунок. Незамінними в першу чергу є цукор, солодощі.

4)    Визначено 3 основних прийоми їжі та 2 допоміжні (свіжі овочі та фрукти, бажано в натуральному сирому вигляді).

5)    Добова потреба організму в рідині повинна становити не менш ніж 1-1,5 л, це можуть бути такі рідини, як: свіжоприготовані соки, чай, мінеральна вода(різних ступенів газованості), кава.

6)    Добова потреба в солі повинна становити 7-10 г.

7)    Їжа повинна бути максимально різноманітної та ретельно пережованою.

(http://21pol.city.kharkov.ua/osnovni-prynczypy-raczionalnogo-harch/ )

Викладач пропонує декілька хвилинок відпочинку, а щоб провести їх з користю пограємось в таку гру, як «Мисливці за їжею». Викладач називає слова по черзі, коли прозвучить слово, що пов`язане з їжею учні плескають в долоні.                                                                                                                           Автобус, вишня, торт, парта, борщ, капуста, кран, телевізор, вода, риба, мило, шампунь, банан, апельсин, піца, банка, каструля, глобус, буряк, морква, молоко, плита, сковорідка, сир, огірок.                                                     Поглянемо на презентацію, де на слайді представлена піраміда харчування та переглянемо відеоролик. (https://studioleo.com.ua/?p=9588)                                    Переглянемо слайди презентації ознайомимось коротенько, чому важливі мінеральні речовини і які вони є; вітаміни та їх вміст у продуктах харчування; вуглеводи, білки та жири їх значення.                                                               Розглянемо денний раціон людини: сніданок, обід та вечеря.                                                                 Робимо висновок, що всі ці речовини повинні потрапляти в організм в певній кількості не більше і не менше.                                                                                                  А що ж буде відбуватись з організмом людини, якщо потрапить надлишок чи нестача поживних речовин з їжею? На це питання ми постараємось дати відповідь переглядаючи презентацію.                                                                 Недостатня кількість білків в організмі людини призводить до: зниження працездатності людини та пригнічення захисних сил організму; зниження імунітету та опірності організму до захворювань. А надмірне вживання білків призводить до негативних наслідків таких, як гниття у товстій кишці, і порушуються процеси травлення. Надлишок білків призводить до такого захворювання, як подагра.                                                                                               При недостатній кількості вуглеводнів виникають певні порушення, що призводять зниження цукру в крові та наступає відчуття голоду, а також знижується розумова та фізична працездатність. При критичній нормі зниження цукру наступає втрата свідомості «гіпоглікемічний шок».  При надлишку вживання вуглеводнів частково жири відкладаються про запас; виникають розлади травлення, та таке небезпечне захворювання, як цукровий діабет.                                                                                                                               При надмірному надходженні в організм насичених жирних кислот підвищується вміст холостерину в організмі та виникає атеросклероз.  Якщо організм не достатньо отримує жири виникають гіповітамінози за жиророзчинними вітамінами. А також виникає порушення обміну речовин та шкірні захворювання.                                                                                                       IV. Узагальнення знань учнів.                                                                                                     1. Поясніть, що ж таке раціональне харчування?                                                                 2. Що таке енергетичний баланс та в яких одиницях він вимірюється?                                                                                                                        3. Охарактеризуйте, які захворювання виникають при надлишку на недостачі відповідних поживних речовин?                                                                                                                       

Метод «Рефлексія» Вправа «Процедура незавершених речень»

·        На уроці я дізнався/дізналася, що…

·        На уроці я намагався/намагалася…

·        На уроці мене найбільше зацікавило…

·        На уроці я зрозумів/зрозуміла, що…

·        Мені на уроці сподобалось….

VI. Підсумок уроку                                                                                                             За допомогою викладача учні роблять підсумок уроку та певний висновок по вивченому матеріалу. Кожна людина самостійно створює комфортні умови для свого здоров`я. Є певні правила харчування, але ми самі можемо підібрати оптимальну кількість харчових продуктів, як для найкращого задоволення організму поживними речовинами. Щоб визначити власний свій раціон, можливо мало власного досвіду то потрібно прислухатися порад спеціалістів – дієтологів.

VІІ. Домашнє завдання (запис на дошці)

Опрацювати § 24  підручника, відповідати на питання на стор.99 . Кожному учню скласти власний раціон харчування на добу (відповіді розглянемо на наступному уроці за очної форми навчання, якщо дистанційне навчання то надіслати на електронну пошту викладача).  * Творче випереджальне завдання: підготувати повідомлення на тему: «Знешкодження токсичних сполук в організмі людини» та «Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин» (учням з високим рівнем досягнення підготувати презентацію з даних тем).

 

Список використаної літератури

 

1. Біологія і екологія: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту/ О.А. Андерсон, М.А. Вихренко, А.О. Чернінський. – К.: Школяр, 2018. – 216 с.: іл.

2. Біологія і екологія: підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту/ О.А. Андерсон, М.А. Вихренко, А.О. Чернінський. – К.: Школяр, 2019. – 216 с.: іл.

3.. Вервес Ю.Г., Балан П.Г., Серебряков В.В. Зоологія.- К.: Генеза, 1999.- 293с.

4. Гусєва Н.М., Котик Т.С. Биология.- Запорожье: "Премьер", 2001.- 175с.

5. Довідник з біології: За редакцією академіка НАН України К.М.Ситника.- Вид. друге, виправлене і доповнене.- К.: Наукова думка, 2003.- 798с

6. Кучеренко М.Е., Вервес Ю.Г.,Балан П.Г. та ін. Загальна біологія.- К.: Генеза, 2000.- 464с.

7. Мороз І.В., Степанюк А.В., Гончар О.Д., Міщук Н.Й., Барна Л.С., Жирська Г.Я. Загальна методика навчання біології.- К.: Либідь, 2006.- 592 с.

8. Мусієнко М.М., Вервес Ю.Г., Славний П.С., Балан П.Г., Войцехівський М.Ф. Біологія.- К.: Генеза, 2000.- 264с.

https://health.24tv.ua/yakim_maye_buti_zdorove_harchuvannya_n1041550

       https://studioleo.com.ua/?p=9588

    

 

Немає коментарів:

Дописати коментар