четвер, 26 березня 2020 р.


Дистанційне навчання під час карантину. Завданя для учнів всіх груп.
Пізнавальна гра «Ерудит»


Мета: Закріпити, узагальнити та розширити  знання  учнів з  хімії у ігровій        
формі; розвивати пізнавальний інтерес до цієї галузі науки,  показати зв’язок хімії з  іншими науками  та життям,  розвивати творчу активність. Розвивати вміння приймати правильне рішення, логічно мислити, працювати в колективі.

Тип: пізнавальна
Обладнання: періодична таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва; таблиця
розчинності кислот, основ і солей у воді; картки; портрети видатних вчених.
Учасники: учні класу.
Хід гри

І. Вступне слово вчителя. Оголошення початку гри, представлення учасників та членів журі.
         У грі беруть участь шість учасників. Якщо учасник  гри не знає відповіді на запитання, йому може допомогти група підтримки, але тоді відповідь оцінюється за трибальною системою.
         Після кожного конкурсу оголошуються результати. Той з учасників, хто набрав найменшу кількість балів, вибуває з гри. Залишаються сильніші. Отже, у першому конкурсі беруть участь шість школярів, у другому – п’ять, у третьому – чотири і т.д. Переможцю шостого конкурсу присвоюється звання «ерудит», вручається головний приз, решта учасників також отримують заохочувальні призи.

ІІ. Проведення конкурсу.
         Для визначення черговості учасників їм ставляться запитання, на які вони повинні дати відповіді. Гру починає той, хто дасть найбільш правильну відповідь.
         Запитання для учасників гри.
1.     Явище алотропії – це
2.     Д.І.Менделєєв відкрив періодичний закон у році …
3.     У елементів VІ групи на зовнішньому рівні неспарених електронів …
4.     Ядро складається  з
5.     Оксиди  - це…



Перший конкурс «Тема»

Гравець обирає тему із запропонованого переліку та відповідає на запитання цієї теми. За кожну правильну відповідь гравцю нараховують по 5 балів. Якщо гравець помилився, то  припиняє участь у цьому конкурсі.

Теми:
1.     Астрономія.
2.     Хімія.
3.     Кулінарія.
4.     Біологія.
5.     Медицина.
6.     Значення речовин для суспільства.

Тема 1. Астрономія
1.     Природна суміш газів, що входить до складу земної атмосфери.
2.     Найпоширеніший елемент у Всесвіті.
3.     На Сонці його масова частка становить 70%.
4.     Шар, який відіграє значну роль у збереженні життя на нашій планеті.
5.     Радіоактивний метал, що має назву однієї з планет.
6.     На Місяці відсутні сполуки Феруму, тому що …

Тема 2. Хімія
1.     Цю кислоту називають хлібом хімічної промисловості.
2.     Метал, який є метою кожного алхіміка.
3.     Газ – який використовують для зварювання та різання металів.
4.     Цей хімічний процес називають «рудим ворогом».
5.     Без цього елемента-металу неможлива фотографія.
6.     Цей метал є причиною трагедії на Чорнобильській атомній станції.

Тема 3. Кулінарія
1.     Цю олію не можна використовувати в їжу.
2.     Яку горілку не можна пити?
3.     Для приготування тіста використовують натрій гідроксокарбонат, назва якого в побуті …
4.     Ця сіль широко використовується для консервування м’яса, рослинної продукції.
5.     Цю кислоту застосовують як смаковий засіб для консервування та маринування овочів.
6.     Перед уживанням овочі та фрукти необхідно мити і чистити, щоб знизити вміст цих небажаних солей.

Тема 4. Біологія
1.     Елемент, що входить до складу крові та надає їй червоного кольору.    
2.      Ця природна форма кальцій карбонату коштує дорожче за золото.     
3.     Ці оксиди є забруднювачами повітря, входять до складу кислотних дощів.
4.     Біологічні каталізатори.
5.     Метал, який входить до складу хлорофілу та надає листям зеленого кольору.
6.     Отруйна речовина, що міститься в листі тютюну.

Тема 5. Медицина
1.     Ця кислота міститься в шлунковому соку.
2.     Цю сіль використовують для приготування фізіологічного розчину в медицині.
3.     Цю сіль використовують для боротьби з карієсом зубів.
4.     Розчин амоніаку у воді в медицині називають …
5.     Нестача цього хімічного елемента в організмі людини призводить до збільшення щитовидної залози.
6.     Хвороби, які викликає нестача Кальцію.

Тема 6. Значення речовин для суспільства
1.     Ім’ям  цих металів було названо віки людства.
2.     Як називають запас держави, який є резервним фондом для платежів.
3.     У народі кажуть: «Метал  - і плуг у полі, і цвях у долі».
4.     Метал який згубив Рим.
5.     Без неї не проживеш,
Їх властивостям немає меж.
Життя без неї – справжній біль.
Ви знаєте її. Це -…
6.     Цю речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя».

Після  цього конкурсу вибуває гравець, що набрав найменшу кількість балів. Продовжує гру 5 учасників.

Другий конкурс «Вікторина»

         Конкурс оцінюється в 5 балів. Всі учасники відповідають на запитання вікторини. (Можна індивідуально відповідати письмово).
1.     Це явище застосовувалося для очищення повітря, яке подавалося в приміщення Англійського парламенту, оскільки будівля розташовувалася на березі Темзи, сильно забрудненої гнилими рештками, що отруювали повітря.
2.     Цю речовину вперше застосували 15 квітня 1915 року на Західному фронті неподалік від бельгійського містечка Іпра проти англо – французьких військ як зброю масового знищення. 5 тисяч осіб загинуло.
3.     У медичній практиці ця речовина у вигляді пігулок застосовується як універсальна «протиотрута» у випадку різноманітних отруєнь (бактеріальними токсинами, тваринними отрутами, алкалоїдами тощо.
4.     Відсутність цієї солі в їжі наполеонівських  солдатів під час їхнього відступу з Москви стало причиною різкого збільшення смертності від поранень.
5.     Постріл із пляшки з-під шампанського. Під дією якої хімічної речовини відбувається вибух корка з пляшки.
6.     Хто автор рядків, у яких іде мова про хімічні речовини, та з якого твору вони були взяті?
Торговали мы булатом,
Черным серебром и златом.
                           
Підбиваються підсумки конкурсу. Хто отримав найменшу кількість балів за 2 конкурси вибуває з гри.

Третій конкурс «Точка зору»

         Учасникам  конкурсу необхідно за одну хвилину висловити власну думку з питання: «Хімія та життя: за і проти». Відповідь має бути стислою та конкретною, не менше п’яти аргументів. Відповіді записуються на папері. Однакові відповіді не зараховуються. Час для підготовки конкурсу – 1 хвилина. Один гравець – за, інший – проти, і навпаки. Одна відповідь – 1 бал.
Наприклад:
За
Проти
·         Паливно -  енергетичний комплекс
·         Будівництво
·         Металургія
·         Транспорт
·         Побут
·         Нові матеріали
·         Сільське господарство
·         Парфуми
·         Волокна
·         Фармацевтичні матеріали
·         Вибухові речовини
·         Ядерна енергетика
·         Забруднення повітря викидами з тепло електростанцій, транспорту
·         Кислотні дощі
·         Забруднення радіоактивними речовинами
·         Вплив радіації на спадковість, мутаційні процеси
·         Нафтові плями в океанах та морях
·         Відходи в річки скидають цукрові, плодоконсервні заводи, ферми
·         Нітрати у плодах і овочах
·         Парниковий ефект
·         Озонові дірки
·         Отрутохімікати
·         Проблема утилізації синтетичних матеріалів
·         Вирубування лісів

Підводяться підсумки  конкурсу. Один гравець вибуває.

Четвертий конкурс «Відгадай та поясни»

1.     Якось на початку ХХ століття викладач фізики однієї з Бакинських гімназій Лоран у своєму кабінеті відкрив пляшку пива, проте передумав його пити. Розмірковуючи над дослідами, Лоран (він працював з нафтою) запалив сірника, запалив  і сірник випадково кинув у відро з нафтою. Спалахнуло полум’я.  Лоран схопив зі столу  відкриту пляшку пива і, струшуючи її, почав лити пиво на палаючу нафту. Полум’я згасло. Чому вогонь згас?
2.     Яке море  не має мешканців. Чому воно  носить таку назву.
3.     Історик античного світу  Геродот писав, що в У столітті до нового літочислення перський цар Кір у походах користувався водою, яка зберігалася у «священних» посудинах. Під час походів  воїни Олександра Македонського страждали шлунковими захворюваннями частіше,  ніж військові начальники. У чому причина?
Підводяться підсумки. Залишилося два учасники.

П’ятий конкурс «Дуель»

         У фінальній грі беруть участь двоє гравців. Учитель читає запитання, той із гравців, який  першим підняв  руку, відповідає. Якщо відповідь неправильна, то відповідає інший гравець. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
1.     В атмосфері Землі  його масова частка становить 21%.
2.     Ці речовини називаються хімічними хамелеонами.
3.     Рідкий метал навіть на морозі.
4.     Ця кислота міститься в кефірі.
5.     Завдяки солям цієї кислоти рослини синтезують білок.
6.     Цього металу багато міститься в абрикосах, персиках та цвітній капусті.
7.     Ці елементи – метали мають назви частин світу
8.     Ця речовина в далекий геологічний час, коли на планеті Земля температура була вища за 100 градусів, перебувала у стані пари.
9.     Завдяки цьому металу острів Кіпр отримав свою назву.
10.           Відкрив закон збереження речовини.
11.           Знаходиться в центрі атома.  
12.           Наука, що вивчає речовини та їх перетворення.
13.           Винахідник противогазу.
14.           Хто не плаче, а сльози течуть.
15.           Лакмус у кислому середовищі.
16.           З допомогою якої речовини можемо чистити яйця,  не розбиваючи шкаралупи.
17.           Яку речовину використовують у разі отруєння зіпсованою їжею для промивання шлунку
18.           Негативно заряджені іони. 
19.           Якісна реакція на крохмаль.
20.           Ця вода стає каламутною від дихання.

ІІІ. Підбиття підсумків та вручення призів.



Немає коментарів:

Дописати коментар