понеділок, 13 квітня 2020 р.


Дистанційне навчання. Завдання для гр.53-п на 14.04.2020 р. з біології
Тема. ОСНОВИ ЕВОЛЮЦІЙНОГО ВЧЕННЯ
УРОК. СИНТЕТИЧНА ТЕОРІЯ ЕВОЛЮЦІЇ
 Цілі уроку: розглянути історію створення та основні положення синтетичної теорії еволюції, звернути увагу на її важливість для сучас­ної біології; розвивати логічне мислення; виховувати вміння дискутувати.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, які ілю­струють основні положення синтетичної теорії еволюції, портрети вчених, які брали участь у створенні СТЕ.
Базові поняття й терміни: еволюція, синтетична теорія еволюції, природний відбір, боротьба за існування, популяція, частоти алелей, вид, мікроеволюція, макроеволюція.
 ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
Виконання самостійної роботи за такими завданнями:

- що з перерахованого відноситься до заслуг К.Ліннея?
- що з перерахованого відноситься до поглядів Ж.Б.Ламарка?
- що з перерахованого відноситься до вчення Ч.Дарвіна?
-
1. види виникли шляхом еволюції від тих видів, які жили колись.
2. види створені творцем.
3. види незмінні, постійні, вічні, еволюції немає.
4. види непостійні, повільно змінюються, еволюціонують.
5. пристосованість - результат еволюції.
6. пристосованість організмів – результат еволюції шляхом природного добору.
7. основна рушійна сила еволюції в природі – природний добір.
8. основна рушійна сила еволюції в природі – прагнення організмів до прогресу та вдосконалення.
9. організми володіють тільки спадковістю.
10. для організмів характерна спадковість і мінливість.
11. у природі причиною природного добору є боротьба за існування.
12. вперше розробив систему організмів, хоч і штучну.
13. ввів принцип подвійних назв видів.
14. вперше побудував систематику тварин у висхідному, еволюційному порядку.
15. визнав “закон” успадкування нових ознак, набутих в результаті вправляння чи не вправляння органів.
16. такого “закону” не визнавав: не кожна нова ознака успадковується.
17. за своїм світоглядом - метафізик, ідеаліст.
18. вперше виступив з критикою метафізичних ідей в біології.

19. матеріаліст, спростовував метафізичні й ідеалістичні погляди на види.
20. вперше створив еволюційну теорію.
21. вперше створив наукову теорію еволюції органічного світу.

К.Лінней - 2,3,9,12,13,17
Ж.Б.Ламарк - 1,4,5,8,10,14,15,18,20
Ч.Дарвін - 1,4,5,6,7,10,11,16,19,21
Питання для бесіди
1. Коли почали формуватися перші уявлення про еволюцію жи­вих організмів?
2. Які основні положення теорії еволюції запропонував Ж. Б. Лaмарк?
3. Які основні положення теорії еволюції запропонував Ч. Дарвін?
4. У чому головна різниця між ученнями Ч. Дарвіна і Ж. Б. Лaмарка?
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Синтетична теорія еволюції виникла на початку 40-х років XX ст. Вона являє собою вчення про еволюцію органічного світу, розроблене на основі даних сучасної генетики, екології та класично­го дарвінізму. Термін «синтетична» йде від назви книги відомого ан­глійського еволюціоніста Дж. Хакслі «Еволюція: сучасний синтез» (1942). У розробку синтетичної теорії еволюції зробили внесок бага­то вчених. Серед них можна назвати С. С. Четверикова, Дж. Холдейна, М. В. Тимофєєва-Ресовського, Ф. Г, Добжанського, Р. Фішера.
 Основні положення синтетичної теорії еволюції
 • Матеріалом для еволюції є спадкові зміни — мутації (як прави­ло, генні) та їх комбінації.
• Основним рушійним фактором еволюції є природний добір, що виникає на основі боротьби за існування.
• Найменшою одиницею еволюції є популяція.
• Еволюція носить у більшості випадків дивергентний характер, тобто один таксон може стати предком декількох дочірніх так­сонів.
• Еволюція носить поступовий і тривалий характер. Видоутво­рення як етап еволюційного процесу являє собою послідовну зміну однієї тимчасової популяції низкою наступних тимчасо­вих популяцій.
• Вид складається з безлічі супідрядних, морфологічно, фізіоло­гічно, екологічно, біохімічно та генетично відмінних, але ре­продуктивно не ізольованих одиниць — підвидів і популяцій.
• Вид існує як цілісне й замкнуте утворення. Цілісність виду підтримується міграціями особин з однієї популяції в іншу, за яких спостерігається обмін алелями («потік генів»).
• Макроеволюція на більш високому рівні, ніж вид (рід, родина, клас тощо), йде шляхом мікроеволюції. Відповідно до синте­тичної теорії еволюції, не існує закономірностей макроеволю­ції, відмінних від мікроеволюції. Іншими словами, для еволю­ції груп видів живих організмів характерні ті самі передумови й рушійні сили, що й для мікроеволюції.
• Будь-який реальний (а не збірний) таксон має монофілетичне походження.
• Еволюція має ненаправлений характер, тобто не йде в напрям­ку будь-якої кінцевої мети.
Синтетична теорія еволюції розкрила глибинні механізми еволюційного процесу, накопичила безліч нових фактів і доказів еволюції живих організмів, об’єднала дані багатьох біологічних наук. Тим не менш синтетична теорія еволюції (або неодарвінізм) перебуває в руслі тих ідей і напрямів, які були закладені Ч. Дарвіном.
Проте, не слід забувати й недоліки синтетичної теорії еволю­ції, що притаманні їй, як і будь-якій іншій теорії. Вона створю­валася, на прикладах видів багатоклітинних організмів, які роз­множуються статевим шляхом. Тому цілком зрозуміло, що для випадків з розглядом еволюційних процесів видів, які не мають статевого розмноження або не є багатоклітинними, можуть вини­кати труднощі з поясненням певних процесів. Але це не знижує значення синтетичної теорії еволюції. Вона зробила головне — змогла надати багато експериментальних даних, які підтверди­ли, що еволюція відбувається в природі й що її процеси можна досліджувати.
Дати відповіді на питання:
1. Коли й ким була створена синтетична теорія еволюції?
2. Об’єднання даних яких біологічних наук створило фундамент синтетичної теорії еволюції?
3. Що є основною одиницею еволюції, згідно із синтетичною тео­рією еволюції?
4. Які основні положення містить синтетична теорія еволюції?


Немає коментарів:

Дописати коментар